מערכת כיבוי אש לממ"ד

על פי תפיסת הביטחון בישראל ישנה חשיבות לא קטנה לאטימות המרחב המוגן בדירה. התקן אשר נקבע בפיקוד העורף פוסק כי מרחב מוגן יהיה תמיד אטום לחדירת אש, מים, גז וכד'. תקן זה נקבע בשל לקחי מלחמת המפרץ הראשונה, אז נעשה שימוש בטילים ארוכי טווח והפניקה בציבור ובמערכות הביטחון בישראל לגבי שימוש בגזים וחומרי לחימה רעילים על ראשי הנפץ הייתה שרירה וקיימת. אשר על כן, מרחב מוגן דירתי ובקיצור – ממ"ד, הנו חלק בלתי נפרד מכל מבנה שהוא. בלעדיו לא ניתן לקבל היתרי בנייה למבנה פרטי או ציבורי. יחד עם זאת, בזמן אמת הממ"ד ככל הנראה לא יהיה חף מטעויות. בעת חירום עלולות להיות בו תקלות בנוסף לסיכון פגיעת טיל. החמורה שבהם היא שריפה במבנה – על כל השלכותיה.

הגנת חדרי ממ"ד משריפות

מסקנה: כשיש שריפה בבניין – הממ"ד צריך להיות מוגן אש

אחד הליקויים הנפוצים שמתגלים במלחמה הם שריפות במבנים. פגיעה של אמצעי לחימה בליסטי בבניין עלולה לפגוע בקלות בתשתיות המבנה: גז, חשמל ומים, ועל כן – לגרום לשריפה במבנה. יושבי הממ"ד או המרחב המוגן הכללי של הבניין מוצאים את עצמם בשטח קטן וללא פתחי מילטו או אפשרויות אוורור, וזה מה שיוצר למעשה את הסכנה הממשית ב- ה' הידיעה. כיום לא מעט גורמים מקצועיים מנסים למצוא פתרונות לשתי סכנות עיקריות:

  • שריפה ישירה בממ"ד.
  • חדירת עשן וגזים לתוך המרחב המוגן.

פתרון ידוע הנו יצירת אטם מיוחד דרכו מועברת הצנרת, ועל כן עשן וגזים רעילים לא יוכלו לחדור מבחוץ. המערכת הנה מערכת כיבוי אש רגילה משולבת ספרינקלרים – עם אמצעי איטום מתקדמים כדלהלן.

מערכות איטום וכיבוי אש לממ"ד ולמרחב מוגן של בניין

לא מעט מפתחים ישראליים מציעים מערכות כיבוי אש מתקדמות אשר מורכבות באופן מודולרי בתוך המרחב המוגן. מערכות כיבוי אש אלו מכילות ספרינקלרים לכיבוי האש וגם מותקנות בשיטות המביאות לאיטום החדר. עלינו להתריע כי על מנת להרכיב את המערכות הללו יהיה צורך לקדוח בקירות וזאת על מנת לייצר פתחים ליציאת העשן. הוצאת עשן היא פעולה שנעשית עם ציוד מורכב המבטיח כי למרות שיש בחדר פתחי עשן הוא יהיה חסין מפניו ומפני גזים שלא אמורים לדלוף לחדר. מערכות כיבוי אש יכולות להיות רטובות או יבשות. על מנת להתקינן צריך להעביר צנרת דרך הקירות, מה שמצריך קידוח בהם לשם יצירת פתחי יציאה. האיטום של קידוחים אלה לאחר מעשה – ייעשה אך ורק עם ציוד איטום ולא, לצורך העניין, עם מרית ושפכטל. מחירה של מערכת כיבוי האש משולבת ספרינקלרים אינו זול, אך בעת שריפה במבנה – זה יכול להוות את ההבדל בין טרגדיה לסוף טוב.

אנו בחברת "מיגון תעשיות" מבצעים התקנות של מערכות כיבוי אש לממ"ד. המערכות משולבות ספרינקלרים לכיבוי האש ומותקנות באמצעות אטימה מוחלטת של המבנה כמתואר.

 לקריאה נוספת:

ציוד כיבוי אש מטלטל

מטפי כיבוי