מערכות ספרינקלרים – כך תבחרו אותן נכון

במאמר זה נעסוק באחד הנושאים המרכזיים בתחום כיבוי האש המוסדי והארגוני: מערכות ספרינקלרים. האם כל ארגון חייב להסדיר מערכת זו? מי זקוק לה בפועל? כיצד מממשים התקנת מערכות ספרינקלרים? כל זאת ועוד יסופר לכם במאמר הבא. לפני שנתחיל, חשוב להבהיר כי הספרינקלר הנו אמצעי האנטי-אש החזק ביותר שקיים, משום שלא מדובר על עוד גלאי שיזהה או עוד אזעקה שתתריע, אלא על האמצעי הפיזי שיכבה אותה באמצעות זרנוק מים. הדבר נעשה באמצעות ברז שחצוב בתקרה, זהו הספרינקלר. ברחבי התקרה ייחצבו עוד עשרות כאלו כי הרדיוס של ספרינקלר בודד מוגבל. כאשר אש מתקרבת לספרינקלר כלשהו, הכוס שישנה מתחתיו מתנפצת ובמקומה יוצא זרנוק מים לכיוון האש. כאשר האש ממשיכה להתקדם ייפתח ספרינקלר נוסף שיימצא בקרבתה וכן הלאה, עד אשר עשרות ספרינקלרים ישיבו מים לעבר האש ויכבו אותה.

לקוחות התקנת מערכות ספרינקלרים

בגדול מדובר על לקוחות מוסדיים, כלומר או שהם שייכים למוסדות עירוניים ומדיניים, או שהם גופים פרטיים אבל תחום העיסוק שלהם הוא תחום תחזוקה כמו-מוסדי. לדוגמה, יזם הייטק שנמצא בקומה 13 בגורד שחקים ברמת גן לא צריך להסדיר מערכות ספרינקלרים, אבל חברת האחזקות של הבניין בו הוא קנה או שכר את המשרד צריכה לדאוג לתשתית הזו בכל הקומות, במיוחד במקומות המועדים לבעירה. בנוסף, ישנם לקוחות כמו מעונות אוניברסיטאיים או במכללות, מעונות יום לילדים, בתי ספר, מתנ"סים וכד' – ששם חלה חובת התקנת ספרינקלרים.

חברת מומחים ליישום התקנת ספרינקלרים

למעשה, שרשרת ההתקנה מתחילה כדלקמן: מתוקף היותו של עסק או מוסד כלשהו גוף ציבורי או כמו ציבורי (במובן זה שאינו בית מגורים פרטי), וכל שכן אם הוא עוסק באחזקות (חברות אחזקה של בנייני מגורים משותפים או משרדים) הוא זקוק למערכת מיגון אש. חברת מיגון האש תבחן את המבנה ותסיק אם הוא זקוק לספרינקלרים. סוג העסקים שצוין בדוגמאות כאן יזדקק להם כמעט במאת האחוזים. ההתקנה תתבצע, בדרך כלל, במקביל לסט רכיבים של מערכת גילוי אש, על מנת שיהיו גלאים ותופרים שיתריעו עליה לפני ההתפשטות לכיוון מערכות ספרינקלרים.

בחירת שירות המומחים להתקנת מערכות ספרינקלרים

בחירתו של שירות זה מבוססת על ידע בתקנים, והיותו מקור רשמי להתקנת מערכות מיגון אש ובפרט מערכות ספרינקלרים. חשוב לבחור בחברת שירות שתדאג להסדיר עבורכם רישיון תקופתי להפעלת המבנה ורישיון עסק ותספק גם לעדכנכם לגבי שדרוגים אפשריים במערכת ועל שינויים בדרישות התקן.