גילוי אש ועשן באמצעות חיישנים מסוגים שונים

גילוי אש ועשן ניתן ליישום בדרכים שונות במערכות כיבוי אש. הדרך המוכרת ביותר היא כמובן ספרינקלרים, שלא רק מגלים את האש אלא גם מתבקעים בשביל לכבות אותה. לצד זאת, ישנם חדרים בהם לא אובחן סיכון המצריך ספרינקלרים או שאין דרך טכנית להתקין אותם (למשל חדר מחשבים בו קיים סיכון שהמים של הספרינקלרים ישביתו אותם). בחדרים הללו עדיין קיים חשש להיווצרות עשן, ואז צריך להתקין בהם אמצעי גילוי מתאימים.

גילוי אש על ידי ספרינקלרים

גילוי אש ועשן על ידי ספרינקלרים ניתן ליישום אך ורק בחדרים מיועדים לספרינקלרים, שעל פי חוק הם חייבים להימצא שם: חדרי כביסה במעונות, מכבסות פרטיות, חדרי שירות שונים ועוד. גילוי אש ועשן על ידי ספרינקלרים נעשה באמצעות זיהוי חום. כאשר הוא מזוהה, הספרינקלר שספג אותו מתבקע ומתיז מים וחומרי כיבוי לעברו. הספרינקלר הבא בתור שיספוג ינהג כך גם הוא וכן הלאה. מערכות גילוי אשד ועשן מסוג זה נבחרות על פי שטח הכיסוי שלהן, בהתאם לגודל החדר או המתחם.

גילוי עשן על ידי אמצעי חישה

כאשר עוסקים בתחום כמו גילוי עשן, מדובר על אזורים בהם לא ניתן להתקין ספרינקלרים ועל כן יש לדאוג לאמצעי גילוי ללא הגנה, המאפשרים הפעלת צופרים בלבד. מהם אותם אמצעים? גלאי עשן המבוססים על אינפרה אדום. גלאי עשן מסוים יעשה זאת באמצעות אפקט פוטואלקטרי של דגימת העשן במבוך שנמצא בתוכו ואם הוא לא דגום בה, סימן שלא מדובר באש ואין להתריע על כך, במידה והעשן נדגם במבוך – יתבצע גילוי. ניתן להתקין גם אמצעי גילוי אש ועשן שהאינפרה אדום הוא אמצעי הגילוי שלו. החלשת צבע קרן האינפרה אדום מעידה על אחיזת אש ועשן. ניתן להתקין גם אמצעי גילוי אש ועשן המבוסס על יניקה. לא זו בלבד שהגילוי מתבצע, הגלאי מסמן היכן נמצאים המקומות שעדיין יש בהם אוויר נקי, אליהם ניתן להימלט עד גמר הטיפול בשריפה.

התקנת אמצעי גילוי אש ועשן

ההתקנה מתבצעת על ידי חברת מיגון ייעודית לתחום האש. תעשיות מיגון נועדו לסייע לכם להתגבר על בעיות אש ולשמור על תקינות העסק שלכם או המוסד המנוהל, כמבנים מוגני-אש על פי התקן. נוכחותן באופן תקני מאפשרת לקבל רישיון הפעלה למבנה בכל שנה מחדש.