גילוי עשן ואש ומענה כיבוי באמצעות ספרינקלרים

פרויקט גילוי עשן ואש נדרש בכל בית עסק או מוסד שעל פי חוק צריך להתקין את המערכות הרלוונטיות. הדבר נעשה על ידי חברת תעשיות מיגון אשר מתמחה גם באמצעי גילוי וגם באמצעי תגובה בזמן אמת. מהו מיפוי הפרויקט שנעשה בבתי עסק ובמוסדות כאשר נמצאים בעיצומה של התקנת מערכת שכזו?

הגנה על חדרים בהם מותר להדליק אש בשגרה

פינות עישון, חדרים בהם מותר לעשן, מחשבים הנמצאים בסכנת התחממות ומטבחים עם כיריים גז או אינדוקטיביות, הם חדרים בהם לא מתקינים  ספרינקלרים מחשש שהמים וחומרי הכיבוי יקלקלו את הציוד ויגרמו נזק לחדר. במקום זאת, מתקינים אמצעי גילוי עשן ואש שעשויים להיות או פוטואלקטריים או מבוססי אינפרה אדום. לעתים, מתקינים גם אמצעי יניקה המספקים אוויר במהלך השריפה. אמצעי הכיבוי שיימצאו במקום יהיו מטפים ידניים, שחומרי הכיבוי בתוכם ייקבעו על פי האיומים הנחזים. אם המקום מצוי בסכנת דליקה מהשמש או חומרים דליקים, יותקנו מטפי קצף. אם המקום מצוי בסכנה של התחממות מתכות ושריפתן, יותקנו מטפי אבקה, CO2, הלוטרון או סודיום כלוריד.

הגנה על חדרים בהם הדלקת האש אסורה

בחדרים אלו, שנובעים בעיקר מתחום השירות, הרחצה והכביסה, מתקינים ספרינקלרים. אלו גם גלאים וגם אמצעי כיבוי. בשונה ממערכת גילוי אש, לא מדובר על רכזת אבטחה אלקטרונית אלא על מתזים שכל אחד מהם פועל בזכות עצמו ומשמש כגלאי עצמי ואמצעי כיבוי עצמאי. כשהאוויר מזוהה כיותר מ- 68 מעלות על ידי אחד הספרינקלרים, הוא נפתח ומשיב מים וחומרי כיבוי לעבר האיום. כך קורה גם בספרינקלר הבא, וכדומה. כשבוחרים מערכת גילוי עשן ואש המבוססת על ספרינקלרים יש לבחור אותם בהתאם לשטח הכיסוי במבנה וסוג חומר הכיבוי שיותקן. חדרים מסוימים נדרשים להישאר מקוררים על פי הגדרה, ולא בעקבות הצורך לשמור עליהם מאש, ואז מתקינים ספרינקלרים שנקראים "מתזים יבשים". מתזים אלו פולטים גז קר במקום נוזל כיבוי.

בדיקות אינטגרציה למערכות

מדי שנה נדרשות בדיקות אינטגרציה עבור אמצעי גילוי עשן ואש, על מנת לוודא שהמערכת מסונכרנת בין רכיביה השונים ושהם פועלים ביעילות אחד מול השני. הדבר נעשה עם הפקת דו"ח ויישום תיקונים בהתקנה, אם נדרשים.