גלאי עשן הפועלים כחלק ממערכת מיגון אש תקנית

אין ספק כי גלאי עשן הוא אחד מהמרכיבים החשובים בתחום הגנת האש. לא מספיק להתריע על האש על פי עומס החום השורר בחדר, אלא גם לדעת האם ישנה התלקחות של עשן בחוץ ובכך להתריע על אש שעומדת לאחוז במקום, מבלי שהיא התגלתה על ידי רכזת האבטחה של המערכת. גלאי עשן, בשונה ממנה, ניחן במעגלים חשמליים הרבה יותר רגישים אשר נועדו לזהות את העשן זמן רב לפני שהוא נהפך לשריפת מאכלת.

גלאי עשן המזהה אש חזקה על פי צורת מסלול של מבוך

אופן פעולה זה אפשרי אך ורק אם הגלאי ניחן בפוטואלקטריות. גלאי עשן פוטואלקטרי מכיל מבוך אשר אם האש והעשן מקבלים את הצורה שלו, משמע שמדובר בשריפה אמיתית, לעומת מצב בו התצורה אינה כמו של המבוך, ואז זו אינה אש אלא חלק מאיזושהי שגרה, כמו הדלקת סיגריה או את כירי המטבח. האבחנה הפוטואלקטרית הזו הוכחה כמדויקת כמעט יותר מכל אלטרנטיבה והקטינה ממש לאפס את התרעות השווא של מערכות מיגון אש לסוגיהן.

גלאי עשן המבוסס על משדר ומראת פריזמה

המשדר פולט לכיוון מראת הפריזמה אלומת אור אינפרה אדומה בלתי נראית, אבל בפועל יש בה צבעי אור שהולכים ודועכים כאשר ישנה אש בסמוכה למקום. גלאי זה מבוסס על כיול. ירידה בעוצמת האור ב- 25% מעידה בדרך כלל אל אירוע חריג אבל מאד רגיש כי חלק רב מתרחישים אלה התגלו כשגרה לכל דבר ועניין ולא כשריפה. זאת, לעומת מצב של ירידה של 35-50% בעוצמת האור האינפרה אדום. מצב זה כמעט תמיד מתאר שריפה או שריפה בהתהוות.

גלאי עשן המורה על כיווני זרימת אוויר לאחר הופעתו

גלאי זה גם מגלה את העשן וגם מסמן למשתמשים מהם הכיוונים מהם זורם אוויר נקי. מי שנמצא בחדק יחד עם גלאי עשן זה יוכל ליהנות מהמיפוי שמוצג על גביו באמצעות נורות ייעודיות ולהתפנות במהרה למקום בו זורם אוויר נקי. לכן, גלאי עשן זה לא רק מתריע איפה יש עשן אלא גם איפה ניתן לשרוד במבנה ולספוג אוויר נקי. תכונה זו חשובה לא פחות מהמניעה של העשן הלכה למעשה.