התקנת ספרינקלרים במבנים

ספרינקלרים הנם מתזים בשפה העברית. הם כלים הנושאים בתוכם מים, ותפקידם להתיז את המים בעת השריפה, דבר אשר עשוי למנוע את התפשטותה, ואולי אף לכבותה. מה שבטוח זה יאפשר לאנשים להימלט ביעילות מזירת השריפה וגם להקטין את הנזק לרכוש. 

מערכת ספרינקלרים מותקנת בצינורות בקירות המבנה ובתקרה. בתוך הצינורות המחוברים לספרינקלרים יש תמיד מים בלחץ גבוה, ולכן יש לספרינקלרים מים בהישג מידי בכל רגע נתון. המשמעות היא שכאשר זוהה אש, מים תמיד יותזו מהספרינקלרים כתגובה. ככל שמערכת כיבוי האש מספקת מים מהר יותר, כך ניתן למנוע את האסקלציה של נזקי האש ואת הנזקים הכרוכים בהתגברות השריפה, שכן ידוע כי שריפה במצב מתוגבר יותר קשה להשתלטות מאשר שריפה קטנה. 

אופן פעולת הספרינקלרים

כיצד האש מתגלה על ידי המערכת?

כל ספרינקלר מכיל שסתום זכוכית בעל רגישות לטמפרטורה גבוהה. כאשר אכן עולה הטמפרטורה לרמה של שריפה שסתום הזכוכית מתנפץ. כאשר זה קורה, המים פורצים מהמתז ישירות מהצנרת ומכבים במהרה את האש.

היכן נדרשת התקנה של ספרינקלרים?

התקנת ספרינקלרים – את הספרינקלרים יש להתקין בחדרי מגורים, לובי הבניין, מסדרונות, חדר מדרגות, ובכל מקום בו יש חשש לגרימת שריפה. הדבר משותף לכל סוג של מבנה – בית פרטי, בניין משותף, משרד, מפעל, מטה הנהלה וכד'.

שמועות לא מבוססות על ספרינקלרים והפרכתן

יצוין כי בהתקנת ספרינקלרים מערכות הספרינקלרים מתחדשות כל העת, וידועים החששות מהם, שחלקם כבר מזמן אינם חלק מהנוף שבתחום. כיום, ספרינקלרים מופעלים באופן סלקטיבי. מתז מגיב רק מקומית באזור הלהבה, וגם אז – רק מטווח טמפרטורה מסוים המתז מבצע את הגילוי ומתיז מים. 

שמועה נוספת שנשמעת לא מעט – עשן של סיגריה מפעיל ספרינקלר. במערכות המתקדמות של היום זה פשוט לא כך. ספרינקלר מופעל כאשר יש אש, ולא עשן בלבד.

הזמנת מערכת ספרינקלרים

בחברת "מיגון תעשיות" מבצעים אפיון מערכת בבתים, מפעלים ומשרדים, והתקנתה על פי האפיון. החברה תציב ספרינקלרים במקומות המועדים והחשופים יותר מכל לספיגת אש חיה. מערכות הספרינקלרים יכוונו ויתופעלו לבצע גילוי אש רק מטמפרטורה שנמדדה ואשר ידוע שהיא ורק היא – אינדיקציה לאש במבנה לו נדרשת אבטחת אש.