מטפי כיבוי אש – תפעול ותחזוקה

במאמר זה נלמד על סוגי מטפים ועל אופן התפעול שלהם. מטפים הם כלי כיבוי אש ידניים. בשונה מספרינקלרים שהם אוטומטיים, הם מאפשרים לכם גמישות בחדרים השונים, שחלקם מבוססים על מחשבים וטכנולוגיה שעלולים להתחמם ובחלקם מותר להדליק אש ממשית כמו סיגריות או כיריים למטבח. חדרים אלה אינם מתאימים להתקנת ספרינקלרים, שבדרך כלל שמורים למקומות כמו חדרי כביסה ושירות. מטפי כיבוי אש שניתן להתקין מופיעים במאמר זה על פי סוגיהם וייעודיהם השונים.

מטפים לכיבוי חומרי דליקה

חומרי דליקה במפעלים שנעשה בהם שימוש, במוסכים ובכל מקום בו הם באים לידי ביטוי מהווים סכנה ממשית להתפרצות אש. במוסך או מפעל, בדרך כלל נלווה חשמל ונלווים מתכות לדליקה מסוג כזה ולכן מומלץ להסדיר שם מטפי הלוטרון, אבקה, CO2 מטלטלים, ואם מדובר על מתכות כבדות שמודלקות אז גם מטפי סודיום כלוריד המיועדים לכיבוי משטחי מתכת. במידה ומדובר על מטפים לכיבוי בשטח, למשל עקב דליקות שנוצרו בגלל השמש, המטף הייעודי הוא מטף קצף או מים. שימו לב שהם לא מתאימים לכיבוי חשמל או מתכות, אלא אך ורק נזקים שנוצרו מחומרי דליקה בהיעדרם.

מטפים לכיבוי חשמל ומתכות

מתכות קלות ודליקות שנוצרו עקב כבלי חשמל מקצרים, התחממות מסכים ומחשבים וכד' יטופלו בידי מטפי הלוטרון, אבקה, CO2 מטלטלים, ובמקרה של מתכות כבדות, סודיום כלוריד. אם ידוע לכם שאלו נזקי הדליקה הצפויים במבנה, אל תסדירו מטפי כיבוי אש מבוססי קצף או מים.

מטפים אוטומטיים מעל מקורות שריפה

אם השריפה נוצרת בגלל מקור מסוים, למשל מקום בו מתבצע תהליך ייצור מסוכן, מומלץ להתקן שם מטף אוטומטי המחובר לחיישן וספרינקלר שמופעלים מעל 68 מעלות צלזיוס. תהליך שטווח הטמפרטורות התקני שלו נמוך מכך מיועד להתקנת מטפי כיבוי אש אלה, בעוד בתהליך שהטמפרטורה שלו גבוהה מכך אין להתקין אותו אלא להשתמש במטפים רגילים בהתאם לכתוב בפסקאות שלעיל.

תחזוקה ווידוא כשירות המטפים

יש לבדוק שהמחוג של מד הלחץ נמצא באזור הירוק. הימצאותו באזור האדום מצריכה את מסירתו לבדיקה, אולי הוא התרוקן או שהחומר כבר אינו איכותי ומיועד להחלפה. חשוב לבצע בדיקה זו תמיד ולא להותיר בשטח שלכם מטפים עם מד לחץ אדום. זכרו כי איכותו של החומר ונוכחותו ישמרו עליכם בזמן אמת.