מערכות ספרינקלרים וכיבוי במוסדות חינוך

רבות דובר על הצורך למנוע את השריפה הבאה. בישראל, בשנים האחרונות היו מספר אירועים טראגיים ובראשם – השריפה בהר הכרמל שלימדו אותנו כי לא משנה כמה מתקדמים אנחנו בטכנולוגיה הגבוהה ובכלכלה, תחום הכבאות היה לוקה בחסר – ולא רק בקרב רשויות הכיבוי וההצלה הארציות אלא גם בתוך בתי עסק מקומיים וקטנים. הדבר הצריך חידוד של נהלי בטיחות אש, והביא לקוחות רבים להזמין התקנת מערכות ספרינקלרים וכיבוי אש. במוסדות חינוך, הדבר – מטבע הדברים חשוב שבעתיים שכן מדובר במבנה רווי קהל, שעיקר האוכלוסייה בו היא ילדים.

תפקידה של מערכת הספרינקלרים הבית ספרית

להפעיל מתז מים כאשר יש גילוי עשן או אש חיה. לרוב, הגילוי יתבצע כבר בשלב העשן, וכמעט שלא תצטרכו לחזות באש. יש לציין כי מורים ומנהלים שמעשנים יצטרכו לעשות זאת במקום אחר הרחק מאזור הגילוי של המערכת – בשל כך.
היכן ממוקמים הספרינקלרים של המערכת?
 
על התקרה, בקיר ואפילו בחלק הנמוך שלו בסמוך לרצפה. הספרינקלרים חצובים בקירות ובתקרות, כשמאחוריהם, בחלק החצוב יש צינורות המתחברים לצנרת המרכזית של המבנה. הצינורות מלאים במים, ולכן בעת גילוי מענה המים של המערכת – מידי.
 
מערכות ספרינקלרים עם צרכים מיוחדים – הכיצד?
 
ניתן לכוון את הספרינקלרים והגלאים של המערכת לא לעשות גילוי כשרמת מיסוך העשן או קצב התפשטות האש נמוך ממידה מסוימת. במקומות בהם נהוג לעשן הרבה, נוהגים להתקין את המערכת כשהיא מכוונת בדרך זו. מערכות ספרינקלרים צריכות גם להתאפיין באזורי גילוי. מהו האזור שאם מתגלה בו אש – הספרינקלר מופעל. לרוב זה נקבע על פי אזורי הסיכון לחטוף פגיעת אש', כמו למשל ליד תנורי חימום ברחבי בית הספר.
 
אפיון מערכת ספרינקלרים בבית הספר
 
על מנהל בית הספר לתאם עם משרד החינוך או עם אגף הפיקוח העירוני או עם שניהם גם יחד – את התקנתה של מערכת ספרינקלרים וכיבוי. כשהאחרונים יאשרו זאת, וההנהלה של בית הספר תפנה לחברה, היא מחויבת לעבוד על פי נהלים של חוזר מנכ"ל משרד החינוך, אם ישנם, להתקנת המערכת המורכבת. לכן, אופן הכיוון והוויסות של המערכת ניתן מהוראה מגבוה, לרוב על פי נהלים שגובשו במשרד החינוך וביחידות הסמך שלו האחראיות על נושאי בטיחות אש.