ספרינקלרים – הגלאים שהם גם מתזים: לכבות אש ביעילות רבה

הספרינקלרים הם אמצעי כיבוי האש האפקטיביים ביותר. הם לא מתאימים להתקנה בכל מבנה, על אף כי הם נחשבים עוצמתיים במיוחד. למשל, במשרד של מקצוע חופשי בן חדר אחד בקרן עיר, לרוב לא יהיה נכון להתקין מערכת כה אינטנסיבית. על חלל קטן שכזה ניתן להשתלט גם עם מטף או זרנוק, כשאת האש מגלה מערכת גילוי אש מבוססת אינפרה אדום. אבל בלובי של מעונות סטודנטים עם מכונות משקה, בחדר קבלה של משרד ענק עם המון מכשירי חשמל, במתחמי כביסה ציבוריים ברחובות הערים ובעוד מקומות שפוטנציאל הדליקה בהם גבוה, כנראה שזהו הפתרון. כאן תוכלו ללמוד הכל על פתרון הכיבוי המשמעותי ביותר בתחום בטיחות האש.

דרישות להתקנת ספרינקלרים במבנים

הדרישה הראשונה היא לפנות חדר במפלס התחתון ביותר בעסק, בבניין, במפעל או בכל מקום אחר המיועד להתקנת ספרינקלרים. חדר זה ישמש כחדר משאבות, מקורות המים של הספרינקלרים. הן יונקות את המים מהצנרת של המועצה ומעלות אותם לכיוון הספרינקלרים. ההעלאה מתבצעת באמצעות צינורות מתכת שמתחילים מנקודות העיגון למשאבות, עוברים דרך החדר המיועד להתקנת ספרינקלרים, ומסתיימים בחיבור בקירות החיצוניים של המבנה לאחר קידוח. בשטח של החדר המיועד יהיו חורים ואליהם יחוברו הספרינקלרים עצמם: אמצעים שנראים כמו ברזים, כשהדיסקית העגולה בכל אחד מהם מחוברת לכוס משקעים.

אופן פעולת הספרינקלרים בפועל

כאשר אש אוחזת בחדר בו מותקנים ספרינקלרים, נוזל הממוקם בדיסקית של כוס המשקעים חובט בה וגורם לה לשבור אותה. כאשר זה קורה, מופעל המפסק של הספרינקלר, מה שגורם למים שנאגרו מהמשאבות להיות מוטחים בסילון לעבר להבות האש. בשל כך שמדובר בפעולה עצמאית של כל ספרינקלר וספרינקלר, ישנה חשיבות לא רק לנוכחותם אלא גם לתזמון נכון שלהם: מתי כל אחד מהם ייפתח כשאוחזת אש במבנה? אפיון יסודי ומדוקדק המבוסס על ניהול סיכונים תקני יכול לשרטט בקווי מתאר כמעט מדויקים את הליך התפשטות האש בחדר עם הסיכון, ועל פי מתווה זה הנדסאי חברת מיגון אש מתכננים את מיקומי הצבת הספרינקלרים על גבי הצינורות של החדר.

ספרינקלרים הם אמצעי הכיבוי הייעודיים לחדרי ייצור במפעלים, למעונות סטודנטים, לחדרי כביסה ועוד!