שאלות ותשובות על חשיבותו של יועץ בטיחות לחברות וארגונים

יועץ בטיחות הנו איש שירות עבור ארגון אשר מחובתו של בעליו או בעל חזקה עליו, כמו גם של מי שבאחריותו מוסד או ישות שלא למטרת רווח – לשכור את שירותיו. חובה זו מעוגנת בחוק, וזאת משום שהיועץ ממליץ ומבצע פרויקטים המזכים את הארגון באישור בנייה ובתעודת עסק לשנה הבאה. במקבץ ה- FAQ שלפניכם תוכלו ללמוד על פועלו של יועץ בטיחות וחשיבותו לארגונכם.

על אלו תחומי בטיחות חולש יועץ בטיחות?

יועץ בטיחות חולש על תחומי הגנת האש בעסק, בסקרו סכנות וכשלים העלולים להביא לשריפות בתוכו ובאזורו. הוא מורה על התקנת מערכות גילוי שריפות וספרינקלרים לביצוע ההגנה בפועל ועומד בקשר עם גורמי כיבוי אש חיצוניים במקרים של אירועי אמת.

כיצד החוק מסמיך יועץ בטיחות לתת לנו שירות כארגון?

הוא מחייב אותו לבצע אפיון בבית העסק או בארגון ולמפות את רשימת עזרי ההגנה והגילוי הנדרשים. בנוסף, הוא מחייב אותו להכין תיק שטח בו רשומים כל הכשלים וכן מצוינות כל נקודות התורפה של בית העסק, כולל מערכי הגנה מתוכננים מראש הכוללים דרכי כיבוי מדויקות על שלביהן. במקרה של אירוע, לכוחות ההצלה תהיה גישה לתיק השטח שלכם והם יתפעלו את האירוע על פי הכתוב בו.

האם עבודתו של היועץ מסתכמת בהתקנת מערכת הגנת אש תקנית?

לא. היועץ צריך לעקוב אחר תקנים וחוקים, לעדכן את בית העסק או את הארגון שלכם במידה ואתם כבר לא עומדים בהם וצריך להתקין מוצר חדש, לעמוד בקשר עם הארגון שלכם לגבי ביצוע הדרכות תיאורטיות ופרקטיות למילוט והתמודדות עם שריפה שהתפרצה, ולעשות כל פעולה שתכשיר אתכם מבחינה חוקית בנושא של כיבוי אש. כמו כן, אם המפקח הכללי הוציא הוראה חדשה, עליו ליצור עמכם קשר מידית ולוודא שאתם עומדים בה, כולל ביצוע פעולות בזמן אמת על מנת שכך יהיה.

כיצד ניתן לדעת לאיזה יועץ לפנות אם אין מקום לעבודה עצמאית, אלא כזו שמוסדרת על פי תקנים?

השאלה בבחירת היועץ אינה מה עושים בעבודה אלא איך העבודה נעשית. במילים אחרות, אם אתם חוששים שאתם לא עומדים בתקנים או שצריך לבצע שינוי, האם יש מי שיענה לכם ויסייע לכם בזמן אמת? על פי ממצאי העבר, בחברה גדולה המעסיקה כמה יועצי בטיחות המשרתים קהל עסקי ומוסדי גדול יש לכם סיכוי רב ביותר להיות מרוצים מהשירות שתקבלו בנידון.