תקנות בטיחות אש בבניינים

 אש הינו האויב הידוע של בני האדם. כולנו פוחדים ונזהרים מאש וישנן  תקנות בטיחות אש בבניינים, אשר מסדירות לראשונה את נושא הבטיחות באש בצורה ברורה ומסודרת. בשנת 1970, פורסמו התקנות של תכנון הבניה בנושאים כמו: מילוט תאורה , מעליות ועוד אך, רק בשנת 1980, פורסמו לראשונה תקנות בטיחות אש בבניינים. התקנות הללו, הסדירו לראשונה בצורה ברורה בהתאמה לידע המקצועי ולניסיון המצטבר. רשויות הכבאות הסתמכו מצד אחד על הדרישות בתקנות התכנון והבניה אך, ההוראות והנחיות נציב הכבאות התבסס בעיקר על התקנה האמריקאית הנוגעת לבטיחות אש בבניינים.  בבנייני מגורים רבי קומות, כמו מעל לתשע קומות, וכן, בבניינים עם חניון תת קרקעי, חלה חובה להתקין גלאי אש ועשן וכן ספרינקלרים. בין המערכות המחויבות בבניינים רבי קומות יתווספו גם: מערכות גילוי עשן ואש, מערכות טיפול באש וכן, מערכות טיפול באוויר.

מה כוללות תקנות הבטיחות באש בבניני מגורים?

יש למצוא את דרך המילוט בקלות במקרה של שריפה או מצב חירום אחר. יש לתכנן ולהתקין ציוד מסודר שתבטיח את בטיחותם של הדיירים והעוברים ושבים בבניין מפני אש, עשן וגזים רעילים אחרים. יש לשער את זמן הפינוי של הבניין או הזמן הנדרש להגנה. יש לאבחן בין הבניינים השונים על פי סוג השימוש בבניין, סוג המשתמשים בו וכן, מערכת הגנה מפני שריפה, גובה הבניין וסוג השלד. אחד מכל  תקנות בטיחות אש בבניינים קובעת כי חייבת להיות נגישות למשתמשים המוגבלים ביכולת התנועה שלהם כמו נכים למשל וכי דרך המוצא שלהם תהיה מזוהה, כך שכיוון ומיקום פתחי המילוט יהיו בטוחים מכל מקום בבניין.

חובה להתקין בבנייני מגורים מערכות פינוי ושחרור עשן

היום גם אם ישנן  מכל  תקנות בטיחות אש בבניינים, יש להקפיד על ציוד מתקדם של גילוי וכיבוי שריפות. אם  למשל עשן השריפה מוריד את רמת החמצן במרחב ומכיל רעלים, חייבת להיות בבניין מערכת לשאיבת עשן {מפוח} בחדרי המדרגות של הבניין. יש לוודא, כי קיימות דלתות אש בכל קומה בחדר המדרגות, מה שיאפשר לאנשים להימלט בקומות האחרות וכן, למנוע מהאש להתפשט לקומות הנוספות. יש להקפיד על ציוד מתאים ובכך למנוע מאתנו אסונות.

למידע נוסף ופגישה עם יועץ בטיחות מקצועי, צרו עמנו קשר.