גילוי עשן אש וסכנות נוספות כתוצאה מהתחממות

רבות דובר על הצורך להסדיר גילוי עשן אש והתחממות יתר לאור אירועי הדליקות והשריפות שהתחוללו בישראל בשנים האחרונות ולכן נוסחו תקנות אש מחמירות לבתי עסק ומוסדות. אלו אמצעים צריך להתקין במסגרתן? למי צריך לפנות לשם יישום ההתקנה והתחזוקה? הכל מתחיל מחברת תעשיות מיגון. חברה זו, כמו רבות אחרות, עוסקת במיגון אש ומיישמת עבור העסק או המוסד את הפרויקטים הבאים: התקנת מערכות גילוי אשף התקנת צופרים, התקנת ספרינקלרים וביצוע בדיקות אינטגרציה לתקינות המערכת. החברה גם מבצעת עבודות תחזוקה במידה ואחד או יותר מהמוצרים התקלקלו או הושבתו עקב שימוש פעיל שנעשה בעבר.

מערכות גילוי אש ללא תגובה

מערכות אלו מיועדות לשם גילוי עשן אש ועבורו בלבד. לעומת זאת, קיימות מערכות שגם מיישמות תגובה, כמו למשל התזת מים וחומרי כיבוי לעבר היעד. מערכות הגילוי, ללא התגובה, מיועדות לכל חדר שיש בו התחממות קבועה: או שמותר להדליק בו אש, או שיש בו מוצרים שמטבעם מתחממים, כמו מחשבים, שרתים וטכנולוגיה. ניתן להתקין אמצעי גילוי אש עשן המבוססים על אפקט פוטואלקטרי של זיהוי אש באמצעות מבוך, או אמצעים שעושים זאת באמצעות קרן אינפרה אדומה, שמזהים את האש באמצעות אבחון החלשת האור. מומלץ להתקין גם אמצעי יניקה שיספקו אוויר במהלך האש ויורו לעוברי ושבים איפה נמצא באוויר באמצעות נוריות חיווי.

מערכות גילוי אם עם תגובה

מדובר במערכות ספרינקלרים. אלו מערכות גילוי עשן אש שגם מגיבות אליו באמצעות זרנוקי מים וחומרי כיבוי. על פי חוק, הן צריכות להיות מותקנות בכל חדר שירות ללא טכנולוגיה ושאסור להדליק בו אש: חדרי כביסה, חדרי שירות, ועוד. מערכות אלו מורכבות מרכיבים עצמאיים. אין רכזת אבטחה שטוענת את הספרינקלרים. כל אחד מהם מתבקע ומשפריץ מים וחומרי כיבוי בפני עצמו. כשחברת תעשיות מיגון בוחרת עבור הלקוח שלה אמצעי גילוי אש עשן עם תגובה היא מחשבת שטח כיסוי ולוקחת בחשבון את סוג חומר הכיבוי הנדרש בהתאם לאיומים שנמצאו במקום. מסתבר שישנו הבדל בין אש כתוצאה ממתכת בוערת לבין אש שנדלקה עקב עומס חום, שמש או שימוש לא נכון בחומרים דליקים. לכל אחד מהם מתאים אמצעי גילוי עשן אש ואמצעי כיבוי שונה.