מערכת גילוי וכיבוי אש לעסקים ומוסדות

מערכת זו מורכבת משלוש שכבות: פיקוד, גילוי ותגובה. אמצעי הפיקוד של המערכת הוא לוח פיקוד אליו מחוברים כל הרכיבים: צופרים, גלאים, ולוחות חכמים של מערכות ספרינקלרים לצורך התממשקות. אמצעי הגילוי של המערכת הוא כמובן אוסף הגלאים שייקבע באפיון על ידי חברת ייעוץ בטיחות בהתאם לאופן בו המבנה בנוי ומיקום החדרים ביחס לסביבה החיצונית. אמצעי התגובה של המערכת הוא הצופרים שיגיבו בהשמעה שתסמל את הצורך במילוט מהמקום, וכן הלוח החכם של מערכת הספרינקלרים שיקבל חיווי מלוח הפיקוד הראשי של המערכת ויפעיל את הספרינקלרים באירוע אמת.

58 (6)

מבנה המערכת בעסק או במוסד בפועל

בפועל, אפיון המבנה נעשה באמצעות חלוקתו לאזורים. לכל אזור משויכים רכיבי האבטחה הבאים: גלאי ואמצעי תגובת מערכת. יהיו אזורים אשר חברת ייעוץ בטיחות תמצא כמתאימים להצבת גלאי וצופר אזעקה, ויהיו אזורים בהם ייקבע שצריך להציב גלאי ולצדו ספרינקלר. למשל, בפינת העישון של בית העסק כנראה שלא יותקן ספרינקלר, אבל בחדר הישיבות או העבודה כנראה שכן. כמובן שהקביעה מה להתקין נעשית באפיון מסודר בהתאם לבדיקת מבנה העסק והאינטראקציה שלה עם אתגרי השריפות של הסביבה החיצונית.

כיול המערכת על ידי החברה

אחת הסיבות שהמערכת מותקנת רק לאחר אפיון הוא שהגדרות המפעל של כל רכיב (גלאים וספרינקלרים בעיקר) לא מתאימות לכל תרחיש. לדוגמה, באזור בו נמדד עומס חום גבוה מהממוצע באזורים אחרים בעת שגרה, ייתכן כי הגדרת מפעל של גלאי או ספרינקלר תהיה נוקשה מדי ומים יותזו שלא לצורך. בשל כך חברת ייעוץ בטיחות תכייל את המוצרים ותבצע בדיקות תוך כדי הכיול לבדוק שהם מבצעים גילוי רק כשבאמת מתפרצת אש. הדבר ייעשה באמצעות מדידות טמפרטורה והשוואתן בשגרה לעומת בעת שריפה.

עדכון המערכת בעת שינוי בתקנים

כמובן שמערכת גילוי וכיבוי אש אחינה מותקנת באופן שרירותי אלא בהתייחס לנושא של תקנים וחקיקה. אלו עשויים להשתנות ובדרך כלל זה קורה מהר ממה שאנו חושבים. כאשר זה קורה, ועדכון הדרישות מגיע לצורך לשנות רכיבים במערכת שלכם, חברת ייעוץ בטיחות תיצור עמכם קשר על מנת לעדכן את ההתקנה בהתאם: להוסיף גלאי עם תכונות גילוי שונות ממה שהיו לכם, להוסיף ספרינקלר במקום שבעבר לא היה צריך להוסיפו, ועוד.